Visualisera verksamheten
Pulstavlan håller alla informerade om vad som är gjort och vad som behöver göras - under dagen eller veckan. Den ger en överblick över nuvarande status och viktig information, skräddarsydd för er unika verksamhet.
Varje verksamhet anpassar tavlan till sitt arbetssätt och bestämmer hur tavlan används för planering, information och kommunikation.
Avdelning och mottagning
Pulstavlan visar patientflödena både på avdelningen och mottagningen.
Tavlans innehåll skräddarsys och anpassas för enhetens behov. Utöver patientflödet kan enheten använda tavlan både för personal- och resurshantering samt för risk- och incidenthantering (Gröna Korset).
Boendet och kommunal verksamhet
Pulstavlan förbättrar arbetsflödet för vård- och omsorgspersonal inom:
- Korttidsboende
- LSS-boende
- Serviceboende
- Särskilda boende
- Hemtjänst
- Dagliga verksamhet
- Myndighetsfunktion
Ett kvalitativt vårdmöte
Med ett förbättrat arbetsflöde utan dröjsmål och onödig stress kan vård- och omsorgspersonal bemöta brukare och patienter på ett personcentrerat sätt. Pulstavlan möjliggör kvalitativa och värdefulla vårdmöten.
Ökad patientsäkerhet
Pulstavlan förbättrar vård- och omsorgsprocesser med en tydlig överblick över vad som är gjort och vad som ska göras på vårdenheten. Taggar och påminnelser säkerställer att inget förbises vilket resulterar i en säkrare vård.
Gröna Korset - En visuell metod för en säker vård
Gröna Korset är en välkänd visuell metod inom svensk sjukvård som förbättrar patientsäkerheten genom att möjliggöra identifiering, hantering och uppföljning av risker, tillbud och skador.
Gröna Korset i Pulstavlan är det perfekta verktyget för dig som vill arbeta med metodiken i en digital miljö. Den kan användas både som en del av Pulstavlan och som ett fristående verktyg.
Med användaren i fokus
Pulstavlan utvecklas i nära samarbete med användare från vårdenheter, inklusive sjuksköterskor och sekreterare. Pulstavlans design och funktioner säkerställer en lättanvänd, flexibel och säker plattform. Vi är lyhörda för användarfeedback och anpassar tavlan efter föränderliga behov.
Resultatet från vår användarundersökning visar att 8,3 av 10 upplever att det är enkelt att använda Pulstavlan.
"Att varje avdelning kan anpassa tavlan efter sin verksamhet ser jag också som ett stort plus. Vi är tyvärr inte vana vid anpassningsbara IT-lösningar"
- Pia Liljewall, Enhetschef och verksamhetsutvecklare - Region Skåne
Funktioner i Pulstavlan
Funktioner för olika behov – för hela vården.
Konfiguration för ert behov
Pulstavlan är flexibel och anpassas efter användarnas behov, vilket gör att varje vårdenhet kan utforma den efter sina egna unika vårdprocesser.
Stödjer kommunikation & samverkan
Pulstavlan minskar personberoende och underlättar vid sjukdom, semester eller annan frånvaro så att ingen patient faller mellan stolarna.
Vårdresan
Pulstavlan stöder vård- och omsorgspersonal under brukare och patienters vårdresa, oavsett om det sker på ett boende, inom kommunal vård eller slutenvården.
Alltid live
Pulstavlan uppdateras automatiskt i realtid vilket säkerställer att personal alltid har tillgång till aktuell information.
Aktiviteter i kalendern
Tavlans kalenderfunktion hjälper vårdenheten att planera och hantera dagliga och veckovisa aktiviteter. Det underlättar både individuella brukar- och patientmöten samt teamsamverkan.
Automation & standardisering
Upprepade aktiviteter automatiseras enligt schema och standardiserar arbetsflödet på enheten. Taggar och påminnelser säkerställer att ingen viktig aktivitet eller information förbises.
Taggpaket
Administratörer skapar anpassade taggpaket efter enhetens behov. Färdiga taggpaket gör det snabbt och enkelt att implementera strukturerade arbetsflöden.
Sortera på grupp & team
Användare kan enkelt sortera efter olika arbetsgrupper och team för att se aktuella aktiviteter och tilldelade uppgifter.
Gröna Korset
Gröna Korset främjar hög patientsäkerhet genom att möjliggöra identifiering, hantering och uppföljning av risker, tillbud och skador.
Journalintegrationer
Pulstavlan är integrerad med journalsystem. Genom integration även med andra system får vårdpersonalen en komplett överblick.
Vårdplatser
Översikt och hantering av tillgängliga vårdplatser för brukare och patienter.
Enhetskompatibilitet
Pulstavlan är kompatibel med olika enheter för flexibel användning, på touchskärmar, datorer, mobiler och surfplattor.
Språk
Pulstavlan har stöd för svenska och engelska, samt för norska, danska och finska, vilket gör den användbar i hela Norden. Över tid kommer fler språk tillföras.
Audit av loggar
Pulstavlan garanterar integritet och spårbarhet genom att logga varje inloggning, utförd aktivitet, och åtkomst till känslig patientinformation. Loggar kan granskas av administratörer som tilldelats behörighet.
Hög säkerhet
Pulstavlan gör det tryggt och enkelt att digitalisera verksamheten. Varje år genomförs PEN-test, där externa experter försöker att hacka sig in i våra system.
"Det vi framför allt har sparat tid på är kommunikationen"
- Camilla Andersson, om att vården har varit digitalt eftersatt
Camilla Andersson, enhetschef på Ortopeden 11 i Lund, har använt Pulstavlan sedan sommaren 2018, där den introducerades som ett pilotprojekt på fem avdelningar inom Skånes Universitetssjukhus, SUS. Piloten var mycket framgångsrik och under våren 2019 införs Pulstavlan på merparten av sjukhusets vårdavdelningar.
Standarder, integrationer och säkerhet
Stretch Care är ISO 13485-certifierade - standarden för medicintekniska produkter.
Pulstavlan är baserad på nationella standarder kring både användar- och enhetsstrukturer (HSA) och autentisering med SITHS och BankID.
All kommunikation är krypterad, både till användare och mellan maskiner.
Kommande funktioner och release notes
Bekanta dig med nästa version av Pulstavlan och vilka nya funktioner som är på gång, eller ta en titt på äldre versioners release notes.