Patientresan

Blåappen följer patienten genom hela resan från intag, första mötet, utredning, behandling och uppföljning.

Intag

Oavsett hur patienten kommer in till mottagningen, exempelvis via telefonsamtal, via 1177 eller som remiss så finns Blåappen där för att stötta vårdpersonalen. Patienten registreras av vårdpersonalen i Blåappen och sedan kan skattningar skickas digitalt samt ge stöd för vårdpersonalen i möten.

Triagering

Före, eller under ett första möte (gärna på distans), kan Blåappen användas för att triagera patienten. BCFPI har blivit en standard för BUP, men det är fullt möjligt att använda andra verktyg, eller en kombination av verktyg. Er verksamhet kan bygga era egna standardiserade triageringsprogram, som kan variera exempelvis på patientens ålder eller andra förutsättningar.

Utredning

Från första mötet och fram till diagnos stöttar Blåappen med mer detaljerade verktyg, gärna i form av standardiserade program för att öka kvaliteten i vården. Standardprogram som nybesök eller ADHD kan se till att alla patienter får en mer lika utredning, och skapa ett bra underlag för verksamhetsutveckling och forskning.

Behandling

Med dagböcker och meddelande kan vården ha en löpande dialog mellan behandlare och patient. Medicininsättning på distans sköter Blåappen med automatik och avlastar ge vårdpersonalens administration stort. Vården undviker på detta sätt många besök till mottagningen.

Uppföljning

Efter (eller under behandlingen) kan Blåappen genomföra uppföljningar. Dessa kan pågå i flera år och i olika intervaller. En strålbehandlingsmottagning för cancer kan önska följa upp patienten kvartalsvis i fem års tid efter avslutad behandling. En ryggavdelning kan önska följa upp sina kroniska patienter en gång i halvåret för deras spinalsmärta under resten av patientens liv. En BUP-mottagning kan önska få in data från sina ADHD-patienter regelbundet under lång tid.